И Канада сака да се откаже од набавка на веќе нарачани американски воени авиони Ф-35 - Канал 5

И Канада сака да се откаже од набавка на веќе нарачани американски воени авиони Ф-35

По одлуката на Португалија да се откаже од купувањето на најновите борбени авиони Ф-35 од петтата генерација на Локхид Мартин, уште една земја почна да размислува за алтернативи.

И Канада сака да се откаже од набавка на веќе нарачани американски воени авиони Ф-35

Овој пат - тоа е земја која со децении се смета за најважен и најблизок партнер на САД – Канада.

Министерот за одбрана на земјата, Бил Блер, објави дека неговиот ресор активно ги разгледува потенцијалните алтернативи на стелт-ловецот Ф-35. Оваа одлука може драматично да ги промени плановите за модернизација на флотата на Кралските канадски воздухопловни сили (RCAF).

Овој потег доаѓа по пошироката реконструкција на владата по оставката на премиерот Џастин Трудо и зголемените дипломатски тензии меѓу Канада и САД за време на вториот мандат на претседателот Доналд Трамп, пишува порталот Аеротајм.

„Премиерот ми наложи да ги истражам опциите и да разговарам со други извори, особено кога има можност да составиме нови авиони во Канада“, рече Блер во интервју за канадската јавна телевизија CBC.

Со оглед на тоа што шведскиот Saab веќе понуди опција JAS 39 Gripen да биде склопен и одржуван од канадската индустрија доколку биде избран во процесот на набавка на воени авиони, изборот изгледа прилично стеснет во овој момент.

Иако Канада веќе делумно платила за почетната серија од 16 авиони Ф-35А, изјавите на Блер сугерираат дека RCAF можеби нема да го реализира целосното купување на 88 авиони, како што првично беше планирано. Ова може да доведе до тоа Канада да одржува мешана флота на ловци, балансирајќи помеѓу Ф-35 и алтернативен авион.

Прегледот на Канада за набавката на Ф-35 е дел од поширокиот тренд на скептицизам меѓу сојузниците во врска со програмата. Португалскиот министер за одбрана Нуно Мело најави дека неговата земја исто така ги разгледува плановите за потенцијално замена на старите Ф-16 со Ф-35, иако сè уште нема донесено конечна одлука, а како главна причина ја наведува непредвидливоста на политиките на новата администрација во Вашингтон.

Односот на Канада со програмата Ф-35 е турбулентен од нејзиниот почеток во 2010 година, кога владата на тогашниот премиер Стивен Харпер се обврза да купи 65 авиони Ф-35А за 8,6 милијарди долари без да спроведе конкурентен тендер. Оваа одлука беше во согласност со статусот на Канада како партнер од ниво III во програмата Joint Strike Fighter (JSF), при што Канада инвестираше приближно 613 милиони долари во нејзиниот развој.

Сепак, изборната кампања на Џастин Трудо во 2015 година се фокусираше на поништување на оваа набавка. Трудо го критикуваше недостатокот на конкуренција и вети дека ќе избере поевтина алтернатива која подобро ќе одговара на одбранбените потреби на Канада. По доаѓањето на власт, неговата влада официјално ја откажа наредбата, но го задржа партнерството во програмата JSF.

Во 2017 година, Канада го започна проектот Future Fighter Capability Project (FFCP) за да најде замена за старите CF-18 Hornets. Натпреварот првично вклучуваше F/A-18 Супер Хорнет на Боинг, Еурофајтер Тајфун на Ербас, Рафал на Дасо и Грипен на Сааб.

Сепак, тендерот набрзо се стесни: Дасо се повлече во 2018 година, а една година подоцна и Ербас се откажа, тврдејќи дека тендерските услови го фаворизираат Локхид Мартин. До крајот на 2021 година, Супер Хорнет на Боинг беше дисквалификуван од канадската влада, оставајќи само двајца конкуренти: Ф-35 на Локхид Мартин и Грипен на Сааб. На 28 март 2022 година, Канада го потврди својот избор на Ф-35, наведувајќи ја неговата интероперабилност со НОРАД и силите на НАТО.

Мицкоски од семинарот на ПИАЦ „Љубиша Георгиевски“: ВМРО-ДПМНЕ е во одлична кондиција

Мицкоски потенцира дека партијата е во врвна кондиција и дека се очекува огромна победа на претстојните локални избори.

Мицкоски од семинарот на ПИАЦ „Љубиша Георгиевски“: ВМРО-ДПМНЕ е во одлична кондиција

ПИАЦ на ВМРО-ДПМНЕ - ,,Љубиша Георгиевски" во соработка со ИФЕС денес и утре одржува дводневен семинар во Гевгелија на тема - ,,Модернизирање на комуникациските стратегии за локалните избори 2025" на кој учествуваа пратениците од ВМРО-ДПМНЕ и ИК на партијата.

На семинарот со свое обраќање на присутните им се обрати и претседателот на ВМРО-ДПМНЕ, Христијан Мицкоски, кој кажа дека партијата е во контакт со членовите и граѓаните и дека секојдневно се унапредува комуникацијата со членовите и граѓаните.

Претседателот Мицкоски потенцира дека партијата е во врвна кондиција и дека се очекува огромна победа на претстојните локални избори.

Довербата на граѓаните во ВМРО-ДПМНЕ е огромна, а особено заради енормниот број на завршени проекти.

Претходно свое обраќање имаа и генералниот секретар, Ѓорѓија Сајкоски и раководителот на ПИАЦ Светислав Васев, кои се обратија во делот на теренските активности и комуникацијата.

Во текот на денот предавањата беа одржани од Кристијан Седак, професор комуниколог од Хрватска.

Центар за комуникации на ВМРО-ДПМНЕ

Министерот Андоновски ќе ги претстави новите дигитални услуги

Министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски денеска ќе одржи прес - конференција на која ќе ги претстави новите дигитални услуги.

Министерот Андоновски ќе ги претстави новите дигитални услуги

Новите дигитални услуги ќе бидат достапни за граѓаните преку националниот портал uslugi.gov.mk.

Франција домаќин на третата Конференција на ОН за Океанот (UNOC3): „Ние сме Океанот“

Од 9 до 13 јуни 2025 година, Франција ќе биде домаќин на третата Конференција на Обединетите нации за Океанот (UNOC3).

Франција домаќин на третата Конференција на ОН за Океанот (UNOC3): „Ние сме Океанот“

Овој настан ќе биде од клучно значење: во Ница ќе присуствуваат стотина шефови на држави и влади, како и десетици илјади учесници, истражувачи, научници, економски чинители, граѓански активисти и граѓани од целиот свет. По тој повод, Франција ќе постави јасна цел: заштита на Океанот преку конкретни активности.

Океанот е наше заедничко добро. Тој ги храни народите и ги штити. Ни овозможува да сонуваме и да патуваме. Ни нуди одржлива енергија, можности за трговија, бесконечни ресурси и научни знаења.

Животниот опстанок на еден од тројца луѓе зависи од Океанот, а сепак, тој е во опасност. Тоа е простор кој сè уште е недоволно познат, кој нема ниту глобално управување, ниту неопходни финансии за негово зачувување. Бројките се загрижувачки: повеќе од 8 милиони тони пластика се исфрлаат во Океанот секоја година, според едно истражување објавено во списанието „Наука“(Science). На ова се надоврзува и прекумерната експлоатација, која зафаќа повеќе од една третина од рибните залихи, но и закиселувањето на водите, порастот на нивото на морето и уништувањето на морските екосистеми. Овие појави се забрзуваат, како директна последица од климатските промени.

Време е за дејствување. Повеќе од кога било, мора да бидеме сигурни дека мултилатералната активност ќе биде на висина на предизвиците поврзани со заштитата на Океанот.

Десет години по COP21 и Парискиот договор, кои овозможија воспоставување на обврзувачка глобална рамка за ограничување на климатското затоплување, UNOC3 претставува историска можност. „Договорите од Ница“ би биле вистински меѓународен пакт за зачувување и одржливо користење на Океанот. Овој пакт директно би се усогласил со Целите за одржлив развој (ЦОР) усвоени од ОН во 2015 година.

За да се постигне ова, дискусиите во Ница мора да бидат конкретни и насочени кон акција. Треба да се работи за подобро управување, повеќе финансии и подлабоко познавање на морето.

Во однос на управувањето, договорот за заштита на биодиверзитетот на отворено море (BBNJ) е клучен инструмент. Отвореното море – повеќе од 60% од Океаните – денес е единствениот простор кој не е регулиран со меѓународно право. Недостатокот на надзор и заеднички правила доведува до вистинска социо-еколошка катастрофа: масовни загадувања со нафта и пластика, нелегални и нерегулирани риболовни методи, ловење на заштитени морски цицачи. За да се стави крај на оваа правна празнина, мора да се обезбеди ратификација од 60 земји и така да се овозможи стапување во сила на договорот BBNJ.

Заштитата на Океанот исто така бара мобилизација на јавни и приватни финансии и поддршка на одржлива сина економија. За да продолжиме да ги користиме огромните економски можности на Океанот, мора да обезбедиме обновување на морските ресурси. Во Ница ќе бидат објавени повеќе обврски во областа на меѓународната трговија, морскиот транспорт, туризмот и инвестициите.

Најпосле, како да заштитиме нешто што не го познаваме – или не го познаваме доволно? Мора да го зголемиме нашето познавање за Океанот и подобро да го шириме тоа знаење. Денес можеме да ја картографираме површината на Месечината или на Марс, но дното на Океаните ни останува непознато. А тие покриваат 70% од Земјата! Заедно, да ја мобилизираме науката, иновациите и едукацијата за подобро разбирање на Океанот и за поголема јавна свест.

Во услови на забрзани климатски промени и прекумерна експлоатација на морските ресурси, Океанот не е само уште еден предизвик. Тоа сите нѐ засега. Доведувањето во прашање на мултилатерализмот не смее да нè натера да ја заборавиме нашата заедничка одговорност. Океанот е универзална врска, тој е во фокусот на нашата иднина. Заедно, со активна поддршка од Македонија преку ратификација на Договорот за заштита на биодиверзитетот на отворено море (BBNJ), можеме да ја направиме UNOC3 значајна пресвртница за нашите народи, за идните генерации и за нашата планета.

Кристоф Ле Риголер

Амбасадор на Франција во Македонија

притисни ентер