Меѓу најважните промени е воведувањето на дигитална возачка дозвола што возачите ќе ја имаат на своите паметни телефони и која, според новите правила, ќе стане стандард во ЕУ.
Земјите-членки ќе имаат пет и пол години да воведат дигитална возачка дозвола, додека возачите ќе го задржат правото да побараат физичка возачка дозвола.
Една од најконтроверзните иновации е можноста земјите-членки да пропишат пократок рок на важење на возачката дозвола за возачи над 65 години. Ова би вовело дополнителни обврски што влијаат исклучиво на оваа возрасна група, покрај медицинските прегледи што веќе се воспоставени во некои земји.
На оваа одредба одговори AGE Platform Europe, чадор организација која ги обединува здруженијата за правата на постарите лица од целата Европска Унија. Во нивната изјава, тие предупредија дека воведувањето автоматски ограничувања на возраста без индивидуална проценка на способноста за возење може да претставува форма на дискриминација врз основа на возраст.
„Ваквите мерки не се засноваат на научни докази што би оправдале автоматско намалување на важноста на возачката дозвола по одредена возраст. Наместо тоа, потребна е индивидуална проценка на способноста, без оглед на возраста“, соопшти AGE Europe.
Правото на мобилност на старите лица
Организацијата потсетува дека многу постари лица продолжуваат активно, одговорно и безбедно да учествуваат во сообраќајот и дека неоснованите ограничувања би можеле да имаат негативни последици врз нивната мобилност, независност и квалитет на живот.
Се очекува секоја земја да одлучи дали и како да ја имплементира одредбата за пократко траење на возачката дозвола за постари возачи.
И покрај нивното активно учество во сообраќајот, статистиката покажува дека постарите возачи се вклучени во значителен број сообраќајни несреќи. Во првите седум месеци од 2024 година, лицата над 65 години биле одговорни за 2.688 сообраќајни несреќи, во кои загинале 779 лица. Во истиот период, 24 лица од оваа возрасна група загинале во сообраќајни несреќи.
Бидејќи ЕУ се стреми да го модернизира системот за возачки дозволи и да ја зголеми безбедноста на патиштата, важно е да се осигура дека новите мерки нема да доведат до дискриминација кон одредени групи граѓани. AGE Europe повикува на индивидуална проценка на способноста за возење, наместо воведување општи ограничувања на возраста, со цел да се зачува мобилноста и независноста на постарите лица.