Два чудни минерали, невидени на Земјата, се најдени во астероидот што паднал во Африка

Научниците открија досега невидени материјали за време на анализата на огромното вселенско парче карпа што падна во Сомалија.

Пронајдоа повеќе непознати минерали. Два се анализирани и класифицирани, а ознаката на третиот моментално се разгледува од страна на Меѓународната минералошка асоцијација.

Планетарниот геолог Крис Херд од Универзитетот во Алберта во Канада го претстави откритието на овие минерали на 21 ноември на симпозиумот за истражување на вселената. Минералите се нарекуваат елаиит и елксинстантонит, пишува Science Alert.

„Секогаш кога ќе пронајдете нов минерал, тоа значи дека геолошките услови и хемијата на карпите биле различни од она што сме го виделе претходно. Затоа ова е возбудливо, во овој конкретен метеорит имате два минерали кои се нови за науката“, Херд кажа.

Споменатата карпа, пронајдена во близина на градот Ел Али, неодамна беше идентификувана како метеорит. Станува збор за карпа тешка 15,2 тони, што го прави деветтиот по големина метеорит пронајден на Земјата.

Засега не се знае точно кога се урнал на нашата планета, но локалното население го нарекло „Ноќно паѓање“ (Eng. Nightfall) и за него се зборувало во фолклорот, песните и ората од 5 до 7 генерации наназад. Се користел како наковална за острење ножеви.

Експертите го пронашле во 2019 година кога барале опал во областа. Тие забележале чудна карпа со дупки, земале примероци и ги испратиле кај Херд на анализа и класификација. Херд набрзо утврдил дека тоа е всушност железен метеорит од семејството IAB и го нарекол Ел Али, по блискиот град.

Околу 350 метеорити припаѓаат на класификацијата IAB, а се карактеризираат, меѓу другото, и со претежно железно-никел состав со силикатни подмножества. Се претпоставува дека тие настанале кога железен астероид се стопил при ударот. Со цел да се класифицира метеоритот, Херд и неговиот тим го анализирале неговиот хемиски состав и забележале нешто чудно.

Тие забележале дека некои од подмножествата имаат необична текстура, па Херд побарал помош од минералологот Ендрју Локок од Универзитетот во Алберта, кој набрзо утврдил дека има најмалку два претходно непознати минерали во метеоритот.

Трет потенцијален нов минерал сè уште е во процес на идентификација и класификација, а експертите сега работат на истражување кое ги опишува процесите на формирање на овие новооткриени минерали и што значи тоа за формирањето на самиот метеорит Ел Али.

„Тоа е мојата професија - како да пронајдам геолошки процеси и геолошка историја на астероид. Никогаш не мислев дека ќе работам на опишување на сосема нови минерали само поради откривањето на метеорити“, објасни Херд.

Што се однесува до самиот метеорит, тој е отстранет од местото каде што лежел со генерации и бил однесен во главниот град на Сомалија, Могадишу. Таму бил измерен, а потоа преземен од сомалиската влада. Не се знае што се случило со него потоа, но има информации дека е пренесен во Кина, каде завршил во рацете на трговци со метеорити, кои најверојатно ќе го исечат и ќе го пуштат на пазарот.

Научниците се обидуваат да го следат со надеж дека, во соработка со трговците и собирачите на метеорити, ќе добијат повеќе парчиња од оваа скапоцена карпа и ќе спроведат дополнителни истражувања.

Влада: Произведени 21.229 MWh електрична енергија

21.229 MWh електрична енергија, целосно се задоволени потребите на домаќинствата и дополнителните снабдувања.

АД ЕСМ на 29.01.2023 година произведe 21.229 MWh електрична енергија, со што целосно со сопствена произведена енергија ги задоволи потребите на домаќинствата и малите потрошувачи, како и потребите за дополнителни снабдувања за училишта, прехранбена индустрија и други витални држави субјекти, соопшти владината прес-служба.

Во Термоелектраните произведени се 14.085 MWh, а во хидроелектраните и во Ветерниот парк Богданци произведени се 7.144 MWh.

Магла има на патниот правец Лисец – Попова Шапка

Сообраќајот на државните патишта се одвива непречено, по претежно суви коловози. Намалена видливост до 30 метри поради магла има на патниот правец Лисец – Попова Шапка.

Како што информира АМСМ, интензитетот на сообраќај на патните правци надвор од градските средини е умерен. На граничните премини од македонска страна нема подолги задржувања за влез и излез од државата.

АМСМ препорачува прилагодена брзина на движење, почитување на поставената сообраќајна сигнализација и внимателно управување со возилата, особено на патиштата низ котлините, речните долини и клисурите, каде има можност од појава на одрони. Ова посебно се однесува за делниците Катланово – Велес, Маврово – Дебар – Струга, Виница – Берово и Кочани – Делчево.

Блинкен рече дека во врска со Иран, сите опции се на маса

Американскиот државен секретар Ентони Блинкен изјави дека сите опции се на маса за да се спречи Иран да добие нуклеарно оружје.

Блинкен за Ал Арабија истакна дека Иран го отфрлил сегашниот предлог за враќање на нуклеарниот договор, додавајќи дека Вашингтон сè уште верува дека дипломатијата е најефективниот начин за решавање на иранското нуклеарно прашање.

Шефот на американската дипломатија, пред да замине од Каиро за Ерусалим, рече дека САД го поддржуваат иранскиот народ, како и дека одлуката за „промена на режимот“ е исклучиво на граѓаните на таа земја.

– Иранскиот режим го убедува народот дека САД сакаат промена на режимот … Вашингтон со санкции ги казни сите одговорни за репресијата во Иран, рече Блинкен.

Тој нагласи и дека Иран ја поддржува Русија во војната против Украина и оти Техеран испраќа дронови и друго оружје во Москва.