Зошто слетувањето на Месечината сега е потешко отколку пред 50 години?

Приватното вселенско летало Peregrine, првата американска сонда што слета на Месечината по повеќе од 50 години, доживеа дебакл на својата прва мисија.

Само неколку часа по полетувањето, погонскиот систем откажа, што предизвика истекување на гориво и мисијата е прекината. Вселенското летало на Астроботик, направено по договор со агенцијата НАСА; сега е на пат кон Земјата и треба да изгори во атмосферата. Меѓутоа, по неуспехот на САД минатата недела и Русија во август минатата година, и истовремениот успех на Кина и Индија, се поставува прашањето зошто се чини дека денес е потешко да се спушти вселенско летало на површината на Месечината отколку во 1960-тите и 1970-тите, објави Гардијан.

- Откако се појави аномалијата на Перегрин, го проценуваме најдобриот начин да ја завршиме мисијата и да го заштитиме сателитот во орбитата на Земјата. Препораката што ја добивме беше да го оставиме леталото да изгори при повторното влегување во атмосферата на Земјата. Бидејќи ова е комерцијална мисија, а одлуката за судбината на Перегрин е во наши раце, донесовме тешка одлука да го пуштиме леталото да влезе во атмосферата на Земјата. Со одговорно завршување на мисијата, работиме на зачувување на просторот меѓу нашата планета и Месечината – се наведува во соопштението на веб-страницата на компанијата.

- Горд сум на она што го постигна нашиот тим со оваа мисија. Таа нѐ научи многу и ни даде доверба дека нашите идни мисии ќе успеат за да слетаме на Месечината - изјави Џон Торнтон, директор на Astrobotics.

Кога вселенското летало Vulcan Centaur полета од Флорида минатиот понеделник, на 8 јануари 2024 година, многумина славеа, а прославата продолжи кога вселенското летало Peregrine беше исфрлено од ракетата за самостојно да ја продолжи својата мисија на Месечината. Меѓутоа, истиот ден следеа проблеми. На почетокот се чинеше незгодно само да се свртат соларните панели кон Сонцето за да се дознае неколку часа подоцна дека има проблем со погонскиот систем и дека тече гориво од леталото. Само тоа беше доволно за да им биде јасно на сите во командата дека нема ништо од слетувањето на површината на Месечината.

Поради ова, многумина го поставија прашањето како е можно слетувањето на Месечината денес да е потешко отколку пред повеќе од половина век, кога првите човечки екипажи го направија овој потфат. Перегрин не е единствениот што доживеа дебакл. Ова се случи со руската Луна 25, која требаше да слета во регионот на Јужниот пол околу 60 години откако СССР стана првата земја чие вселенско летало успеа да слета на површината на земјиниот сателит. Дополнително, пропаднаа и израелското приватно летало Берешит 2019, како и јапонскиот Хакуто-Р минатата година. Од друга страна, успешни беа кинеските мисии Chang'e и Indian Chandrayaan-3.

- Основниот предизвик е тежината. Секогаш сте блиску до неуспех затоа што треба да бидете лесен или леталото нема да лета. Не можете да имате многу простор за успех - изјави за Гардијан Јан Ворнер, поранешен генерален директор на Европската вселенска агенција (ESA).

Секое летало, додава тој, е прототип. Освен во ретки случаи како комуникациските сателити Галилео, вселенските летала се сопствени машини. Тие не се масовно произведени со често тестирани системи и дизајни. И штом се во вселената, нема многу помош.

- Ако имате проблеми со вашиот автомобил, поправете го, но во вселената немате опција да го направите тоа. Просторот е сосема друга димензија – рече тој.

Месечината е особено проблематична. Има гравитација, што е една шестина од онаа на Земјата, но нема атмосфера. За разлика од Марс, каде што можат да користат падобрани за време на слетувањето, на Месечината сè зависи само од погонот. Ако има само еден мотор, што често е случај со малите летала, сè зависи од него и нема друг начин да се контролира слетувањето.

За работите да бидат покомплицирани, моторот мора да има регулатор за гориво за да ја регулира работата на погоните.

- Најчесто ги вклучувате и имаат еднаква моќност. За да се смени моќта на погонот, операциите мора да бидат многу покомплицирани - изјави за Гардијан Нико Детман, водач на лунарната истражувачка група на ESA.

Месечевите мисии беа главно успешни во шеесетите, но потоа престанаа. Америка до оваа година нема испратено вселенско летало на Месечината од 1972 година, а Русија до последно од 1976 година и Луна 24. Кина во 2013 година успешно го спушти леталото Chang'e 3 на Месечината.

- Во текот на тие децении, никој не разви вселенски летала способни да слетаат на Месечината. Технологијата не е толку распространета за да може лесно да се научи – изјави Детман.

За време на вселенската трка, НАСА потроши 25 милијарди долари на програмата Аполо. Ѝ носеше неуспех по неуспех додека не дојдоа првите успеси. Денешните мисии се многу поевтини. Така, оваа мисија Peregrine чинеше околу 108 милиони долари, јапонската мисија SLIM, која ќе се обиде да слета во наредните денови, чини околу 100 милиони, додека Индија одвои само 74 милиони за програмата Chandrayaan.

„Највалканиот човек на светот“ 60 години не користел вода и сапун (ВИДЕО)

Во октомври 2022 година, медиумите ја објавија смртта на Аму Хаџи, кој беше познат како „највалканиот човек на светот“, во Иран.

Оваа „титула“ ја заслужил затоа што не се капел шест децении, а за последен пат ги затворил очите на 96 години.

Аму секогаш бил покриен со прашина и пепел, живеел во колиба направена од чакал, но бил виден и како спие во дупки што ги ископал самиот.

Еден новинар опишува дека „изгледал како карпа“ и дека се вклопувал во околината поради тоа колку бил валкан и сив, пренесува LadBible.

Непосредно пред неговата смрт, мештаните успеале да го убедат конечно да се избања. Се разбира, двата настани не се причинско-последично поврзани, бидејќи Аму починал од старост.

Се поставуваат прашања зошто 60 години избегнувал вода и сапун. Се верува дека страдал од аблутофобија, односно „постојан неоправдан страв од капење или миење“.

Наводно се плашел дека ќе се разболи ако се исчисти, односно дека водата и сапунот предизвикуваат болести.

Зборувајќи за фобијата која е поизразена кај децата, па кај жените, па дури потоа кај мажите, д-р Сива Лечор од клиниката „Толедо“ рече:

„Аблутофобијата е исклучително ретка. Во моментов почесто го гледаме кај постарите лица. Обично кај луѓе кои имале трауматски искуства во минатото“, објасни д-р Лечор.

Локалните новинари со години се обидувале да добијат информации за неговото минато и што го навело Аму да води ваков начин на живот. Вистината никогаш не била откриена.

Мајка си го фрлила болниот шестгодишен син во река полна со крокодили, таткото барал да го убие

Мајка го фрлила својот болен шестгодишен син во река полна со крокодили кои го растргнале, откако сопругот и татко на момчето ѝ рекле да се ослободи од него бидејќи малото момче било родено со физички маани.

Овој страшен настан се случил во Индија.

Како што пренесува „Дејлимејл“, Савитри Кумар (26) се скарала со сопругот Рави Кумар (27) кој ѝ наредил да се ослободи од малото дете кое тешко зборувало.

Таа го земала својот син додека спиел и го фрлила во блискиот канал полн со крокодили. Случајот, како што пренесува „The New Indian Express“, се случил во Утара Канад, област на западната индиска држава Карнатака.

Полицијата навела дека сопругот ѝ се пожалил на сопругата зошто таа родила дете со неизлечива мана. Сведоците кои ја виделе мајката како го фрла синот во каналот веднаш повикале полиција која почнала да трага по момчето. Потрагата набрзо била завршена поради темнината, а неговото осакатено тело било пронајдено во реката во неделата наутро.

Малото момче се здобило со страшни повреди и му била одгризана едната рака. Полицијата верува дека телото го растргнале неколку крокодили. Наредена е обдукција за да се утврдат точните причини за смртта.

Полицијата за локалните медиуми потврдила дека е покрената истрага за убиството и дека двајцата родители се уапсени.

Расте бројот на жртви во катастрофалните поплави во Бразил, спасените гладуваат (ВИДЕО)

Спасувачите се обиделе да ги евакуираат луѓето затрупани од разорните поплави низ јужната бразилска држава Рио Гранде до Сул, при што 90 лица се мртви, а очајните преживеани се обидуваат да дојдат до храна и основни потреби.

На периферијата на градот Елдорадо до Сул, 17 километри од главниот град на државата Порто Алегре, многу луѓе кои ги напуштиле своите домови спиеле покрај патот и изјавиле за Ројтерс дека се гладни. Цели семејства заминале пеш, носејќи работи во ранци и колички за пазарење.

„Немавме храна три дена и само што го добивме ова ќебе. Јас сум со луѓе кои воопшто не ги познавам, не знам каде е моето семејство“, рече млад човек кој се претставил како Рикардо Јуниор.

Поплавите ги отежнале спасувачките напори, при што десетици луѓе се уште чекаат да бидат евакуирани со чамец или хеликоптер од погодените домови. Мали чамци ги преполнија поплавените улици во потрага по преживеани.

Агенцијата за цивилна заштита на земјата соопшти дека бројот на загинати се искачил на 90, додека уште четири смртни случаи се истражуваат, а 131 лице се водат како исчезнати, додека 155.000 луѓе останале без покрив над главата.

Обилните дождови кои почнаа минатата недела предизвикаа излевање на реките, потопувајќи цели градови и уништени се патишта и мостови.

Во Порто Алегре, град со 1,3 милиони жители на реката Гуаиба, улиците во центарот на градот се под вода.

Жителите на Порто Алегре се соочија со празни полици во супермаркетите и затворени бензински пумпи, додека продавниците ја ограничија продажбата на минерална вода. Градот користел камиони за доставување вода до болниците и засолништата.

Поплавите ги погодија и службите за водоснабдување и електрична енергија, со повеќе од 1,4 милиони погодени луѓе, според Цивилната заштита на Бразил.

Речиси половина милион луѓе останале без струја во Порто Алегре и околните градови бидејќи компаниите за електрична енергија го прекинале снабдувањето со поплавените населби од безбедносни причини. Националниот оператор ОНС соопшти дека поради обилните дождови се исклучени пет хидроцентрали и далноводи.

Бразилскиот претседател Луис Инасио Лула да Силва изјави дека степенот на штетата ќе се знае само кога водите ќе се повлечат. Тој вети федерална помош за државата за она што се смета за најлоша климатска катастрофа.

Економистите на JPMorgan предвидоа дека влијанието на поплавите врз бразилската економија ќе биде удар за растот на БДП и маргинален пораст на инфлацијата, главно поради повисоките цени на оризот, кој главно се произведува во Рио Гранде до Сул.

Покрај уништувањето на критичната инфраструктура, обилните дождови и поплавите ги потопија житните полиња и загина добиток, прекинувајќи ја жетвата на соја и стопирани се работите во неколку погони за месо.

Пристаништето Рио Гранде работи нормално. Главното пристаниште за извоз на жито не е погодено од порастот на нивото на Лагуна дос Патос, во која се влева надојдената река Гуаиба.

Сепак, главните пристапни патишта не се проодни, што ја отежнува испораката на жито до пристаништето бидејќи камионите мораа да направат голем заобиколување, велат извозниците.

притисни ентер