Пратките пристигнуваат постојано. Зрното се истура на подвижните ленти во пристанишните терминали во Констанца.
Извозната рута е една од ретките кои останаа отворени за Украина, која пред конфликтот со Русија беше еден од најголемите светски добавувачи на жито. Извозниците испратиле 1,46 милиони тони украинско жито низ Констанца откако Русија ја започна својата инвазија на Украина кон крајот на февруари и откако војната ги спречи пратките од украинските пристаништа на Црното Море.
Првиот брод за транспорт на жито што успеа да го напушти украинското пристаниште Одеса од почетокот на војната според договорот за безбеден премин исплови во понеделникот. Романија очекува да продолжи со снабдување со украинско жито бидејќи ќе биде потребно време за целосно спроведување на договорот.
Житото пристигнува по патишта, железница или шлепери од украинските пристаништа на реката Дунав Рени и Измаил.
Договорот за безбеден премин се смета за трошка надеж во влошената глобална криза со храна. Турција, која посредуваше во договорот со Обединетите нации, очекува околу еден брод со жито да ги напушта украинските пристаништа секој ден додека договорот е во сила.
Романскиот пристанишен оператор Comvex објави дека ќе натоварат два брода до крајот на оваа недела. Едниот ќе транспортира 30.500 тони украинска и романска пченка и ќе оди во Либија, додека другиот ќе транспортира 45.000 тони украинска пченка во Иран.
„Сè зависи од тоа како ќе функционира Истанбулскиот договор и од количините што можат да ги испорачаат украинските пристаништа“, изјавил директорот на Комвекс, Виорел Панаит.
Comvex инвестирале четири милиони евра во втората платформа за истовар на шлепер што стана оперативна на крајот на јули и го зголеми својот вкупен капацитет за обработка на 84.000 тони влез и 70.000 тони излез дневно.
Минатата година пристаништето Констанца испорача рекордни 25,2 милиони тони жито од Романија и од соседните земји без излез на море, вклучувајќи ги Србија, Унгарија, Молдавија и Австрија.
Позната како европска житница, Украина се надева дека ќе извезе 20 милиони тони жито складирано во силоси и 40 милиони тони од тековната жетва, првично од Одеса и блиските пристаништа Пивденњи и Чорноморск, за да помогне да се направи простор за нови култури.
До крајот на јуни, Комвекс преработил околу 70 отсто од украинското жито и други стоки што минувале низ Констанца, вклучувајќи и речиси 800.000 тони железна руда. Планира да инвестира 60 милиони евра во оваа и следната година за да го зајакне својот бизнис, рече Панаит.
Транспортот од Украина е отежнат поради проблемите со железничката инфраструктура и нискиот водостој на Дунав по неколку недели високи температури и суша, што значи дека бродовите не можат да го носат целиот товар.
Пристаништата соопштија дека 183.581 тони жито во моментов се на пат кон Констанца, која исто така ќе продолжи да извезува други украински стоки кои не се опфатени со договорот за безбеден премин, вклучувајќи производи од челик, железна руда и цевки.
Деловното здружение на пристаништето Констанца, кое исто така го предводи Панаит, објави дека на десет пристанишни оператори кои ракуваат со украински стоки со редовни клиенти ќе им требаат инвестиции во опрема во вредност од 340 милиони евра за да се зголеми брзината на обработката.
Тие побарале средства од ЕУ и државни гаранции за заеми. Во јули, романската влада објави дека размислува за пилот програма за набавка на опрема „за да се зголеми брзината на работа во терминалите за жито“. Исто така, работат на обновување на 35 пристанишни железнички линии и отстранување на стотици 'рѓосани вагони што ги блокираат шините.